Att fotografera, del 1.

Vissa saker är jag inte lika envis med att lära mig och det tycker jag egentligen är väldigt konstigt. Jag borde vara envis som skam, precis som vanligt! Det här med fotografering är en sådan sak. Jag tycker att det är skitkul men jag anstränger mig inte extra mycket för att förstå alla inställningar. När jag och pappa var ute på Vänga mosse i helgen försökte han än en gång lära mig inställningarna och försökte få mig att inte använda de förutbestämda scener som finns att välja mellan. När jag verkligen fått till det med rätt inställningar blev bilderna skitsnygga! Det blir ju mycket bättre om man ställer in dem manuellt.

Kanske har det att göra med att jag vill att fotografi ska vara en konstform för mig? Att det ska vara som att måla en tavla. Fokus blir att leta efter rätt objekt eller område att fota. Jag letar och letar ända tills jag hittar exakt rätt. Det är inte många bilder som godkänns av mig och jag får inte många favoriter. Jag gillar inte alla bilder jag lägger upp här på bloggen lika mycket till exempel. Min favorit av dem nedan är den sista, med trädstammarna som ligger i gräset. Det handlar egentligen inte om att ljuset blev bra på den bilden, eller att inställningarna blev som bäst. Det handlade om känslan. Om det råa, grå träet som höll på att brytas ner i mossen i kontrast till det gula gräset och det lila  lingonriset som ramade in trästockarna så fint.
DSC_8582_Fotor DSC_8586_FotorDSC_8652_FotorDSC_8667_FotorDSC_8688_Fotor

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i Foto, Friluftsliv, Sara tycker. Bokmärk permalänken.

Kommentera

