LCHF och paleo på vandringen

DSC_7734_Fotor
När jag sökt på tips och idéer för mat som passar för en tur på fjället, en vandringsrunda eller en vanlig utflykt då man inte har tillgång till nedkylning har jag stött på patrull. Det finns en hel del inlägg, böcker och tidningar som tar upp aspekten mat och vandring, men få kopplade till LCHF och vandring, eller än sämre, paleo och vandring.

Jag tänker både beskriva och ge idéer till bra mat på fjäll/vandringsturer men också beskriva min upplevelse av resan till Kebnekaise i somras.

UNDER VANDRINGSTURER:
Efter att du bestämt dig för turens längd ska du fundera ut hur pass strikt du bör/vill vara på din tur. Ju striktare, desto krångligare kan det bli (men det blir absolut inte omöjligt!). Så länge du inte tänker tugga på en bit renkött och hälla i dig kokosolja under hela turen (vilket inte bidrar till en härlig upplevelse av naturen för mig i alla fall då jag skulle bli illamående av det), så kan det vara trevligt att inte vara superhård. När du bestämt dig för hur strikt du tänker vara måste du fundera över hur lång tid du har till förberedelser samt hur mycket dessa förberedelser får kosta dig. Till sist kan du bestämma vilka matvaror du kommer att ta med dig.

Om du vill ha en varierad kost rekommenderar jag dig starkt att införskaffa en tork alternativt torka mat i ugnen. Här fungerar i stort sett alla sorters grönsaker eftersom det i regel är mat som innehåller lite fett (förutom avokado då). Du kan även torka kött men då bör det helst vara fettsnålt sådant såsom viltkött till exempel. Oroa dig inte över att det är fettsnålt förresten, det är bara att spicea upp det hela och öka fetthalten på rätten med hjälp av oljor osv.

Utöver torkad mat kommer här en lista på sådant som går att ta med sig som det är och som håller sig ett par dagar utan kyla i din ryggsäck, så länge dina kärl sluter tätt. Hojta till om ni själva kommer på något jag glömt.

– Oljor: Jag brukar ha med mig kokosolja och olivolja i plastflaska med skruvkork. Exempelvis i en liten Loka-flaska. Ibland blandar jag ihop båda för att slippa ha två flaskor, men då måste jag i förväg veta att det passar kopplat till maten jag ska laga.
– Avokado: Håller sig ganska länge om du köper en omogen variant.
– Nötter och 90% choklad: Om du inte är speciellt strikt är nötter enkelt då de varken tar stor plats eller behöver tillagas. Chokladen ökar trots den liberala känslan också njutningsgraden av turen (för mig i alla fall).
– Ägg: Ägg håller okokta längre i en väska än vad man tror, så länge de är hela och inte utsätts för hetta utan förvaras utan kontakt med sol.
– Såsgrunder: Kokosmjölk, krossade tomater och eventuellt också mandelmjölk att reda grytor med. Jag har dock aldrig testat att kräma till en gryta med mandelmjölk, det kanske smakar skit? I annat fall kan du dricka mandelmjölken när du behöver en energikick eller använda som grund om du gör pannkakor.
– Färdig torrvarublandning till pannkakor eller stekbröd: Pannkakor och stekbröd gör du lätt på triangiaköket eller över en öppen eld så länge du har något att steka på. Här kan du blanda det du gillar bäst. Jag brukar göra min pannkakssmet på mandelmjöl, salt, fiberhusk, ägg och kokosmjölk. De två sistnämnda tillsätter jag i efterhand och förvarar torrvarublandningen i en tät plastpåse.
– Fröknäcke: Baka det innan och ha med lagom mycket till hela turen. Det var mitt bästa drag för resan till Kebnekaise.
– Färdigtorkat kött alternativt salami och ölkorv: Skitgott och enkelt men också ganska dyrt.
– Färdigblandad torrvarugryta: Blanda dina favoritgrönsaker med ditt bästa torkkött och förvara i en påse där du även hällt i kryddor. Finessen är att du endast ska behöva tillsätta värme och någon form av vätska för att tillaga den (så som exempelvis kokosmjölk eller krossade tomater och olja).
– Babybellost: Fungerar ej för paleotikern. Håller förvånansvärt länge och bra så länge den inte utsätts för värme eller solljus.
– Kryddor: Såklart! De förhöjer vilken måltid som helst och bör inte underskattas. Ta gärna med några som passar olika rätter och som kan varieras för att inte tröttna på maten du äter (om du är borta länge vill säga).

DSC_5788

KEBNEKAISE:
Så här är det.. Kebnekaise upplever du inte på ett trevligt sätt som LCHF:are utan någon slags proviant. Det är svindyrt på fjällstationen vilket är förståeligt då färdsätten för att få dit maten inte är de enklaste, men det är också svårt att köpa bra mat på plats i butiken. Det du kan göra utöver att införskaffa mycket utav maten som beskrivs ovan är mitt tips att du kan äta frukostbuffén då den funkar bra för LCHF:are med flera goda maträtter att välja på. Dessutom kan du köpa ett lunchpaket där du får plocka från frukostbuffén för att göra en påse med mat till dagsturen. Det här är dessvärre ganska dyrt, men ganska värt det när du inte har speciellt mycket mat kvar i din ryggsäck. Kockarna på plats är dessutom ganska duktiga på att omvandla trerättersmiddagen man kan äta på Elsas kök till en LCHF-variant. Det här är dock VÄLDANS dyrt! Du bör alltså fundera över hur mycket pengar du vill lägga på mat under resan..

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i Bilder på mig, Friluftsliv, LCHF, Må bra, Paleo, Tips och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till LCHF och paleo på vandringen

  1. Anja skriver:

    Hej! Fin blogg med fina bilder. Så här gick det för mannen. Jag skrev om det för några dagar sedan. http://www.enklicksmor.se/2015/10/low-carb-high-altitude/

  2. Angeliqa skriver:

    Viktig vinkel av temat vandringsmat 😀 Jag är varken paleo eller LCHF men babybell har varit med på otaliga vandringar och ptja, choklad har varit med en hel del också 🙂 Räddar även de värsta uppförsbackarna.

Kommentera

