Laga mat på en Muurikka

När Robin hade sitt 25-årskalas förra helgen fick han en Muurikka i present av sin familj. En Muurikka är för er som inte vet en slags stekpanna eller stekhäll som man ställer ovanpå en eldstad, i vårat fall på stenar som vi murade upp med. Vi smsade Ellen och Ando, våra trogna äventyrsvänner, och frågade om de ville hänga på ut i skogen. Självklart var de intresserade av vår idé och kom ut till oss i Gånghester efter jobbet. Jag hade köpt kålrot, paprika, champinjoner, lammfärsburgare, vanliga burgare samt karré till oss. Muurikkan Robin fått är egentligen till för två personer, men vi lyckades mätta allas magar. Jag kan dock säga att jag nu i efterhand hade valt en annan sorts mat om jag hade fått ändra på något. Kålroten tog ganska lång tid att tillaga och det hade varit enklare med en enda sorts kött, alternativt laxpaket i folie jämte elden medan grönsaker själva hade fått steka på elden. Men vad tusan! Man lär ju sig!

Jag lärde mig också att jag måste lära mig att kontrollera min ilska när det kommer till mitt kontrollbehov över mat och eld.. Jag blir frustrerad när det inte blir som jag tänkt mig och kan ryta till mot mina vänner, fast de inte gjort något fel. Jag ber om ursäkt för det! Som tur var blev det inget slagsmål. Här kommer lite bilder som visar hur vi gick tillväga för att få ordning på Muurikkan..

DSC_5754
Vi började med att bygga en grund till den eld vi behövde för att laga mat med Muurikkan.DSC_5756
En myra som säkert vann tapperhetspris i sin stack när han kommit hem efter att ha lekt med elden på ett livsfarligt vis. Egentligen rätt korkat faktiskt och inte alls värt ett pris när jag tänker efter.
DSC_5761
Efter många om och men tog sig elden ordentligt. (Det tog lite tid men det var ju trots allt blött ute.)
DSC_5771
Sedan var det dags att lägga på Muurikkan. Vi insåg ganska snabbt att vi nog skulle vilja köpa oss ett par krokar till den att lyfta den med.
DSC_5779
Det var viktigt att ”bränna in den” och att få en jämn svart yta över hela vilket vi till slut fick ordning på.
DSC_5788
Vi började med att steka köttet och lägga det i foliepaket.
DSC_5805
Därefter slängde vi på grönsakerna och passade på att kramas lite.
DSC_5812
När maten äntligen var färdig åt vi med stor aptit. Ingen tillagad mat smakar bättre än den som är tillagad i naturen.

När vi ätit upp rengjorde vi pannan och packade ihop våra grejer för att åka hemåt. Väl hemma kröp vi frusna och mätta ihop i soffan. Markus kom över och joinade oss för skräckspel på playstationet. När allesammans senare lämnade oss var vi svinrädda. Blä blä blä. Som tur var så var jag trött som en sengångare vilket gjorde att jag slapp ligga och fundera på vad som gömde sig i mörkret. Jag somnade pang bom. Gött.

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i Friluftsliv, Vardag, Vänner och familj och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

