Inför Kebnekaise

DSC_4115Det fanns en anledning till denna långa vandringssträcka på 3 timmar och 40 min (inklusive rast) vi gjorde på Ymer nu i helgen. Jag och Robin har börjat träna oss på att gå långt och länge då vi ska bestiga Kebnekaise i sommar. Det finns mycket att tänka på innan vi ger oss iväg. Visst kan man bara dra dit och bestiga toppen utan så värst många förberedelser, men jag vill genomföra det hela med en glädje och känna mig väl till mods hela tiden. Om man är oförberedd kan saker och ting hända! Därför har jag knåpat ihop en liten lista på sådant jag ska tänka på innan resan som även kommer innefatta fler vandringsetapper än toppturen på Kebnekaise.

Inför Kebnekaise:
– Boka nattåg till Kiruna och boka toppturen upp på Kebnekaise 
– Kontrollera kostval för toppturen, går den att LCHF-anpassa?
– Skaffa bra vandringskängor i god tid att gå in ordentligt innan resan.
– Vandra flera långa sträckor för att vänja kroppen vid det.
– Torka eventuellt mat för turvandringar på fjället.
– Läs på om områden och vandringsleder kring Kebnekaise.
– Skaffa stora vandringsryggsäckar. (Just nu äger vi endast en mindre variant)
– Kontrollera att vi har korrekt utrustning i övrigt.
– Öva på att vandra med hjälp av karta och kompass.

Har du några tips på andra förberedelser innan resan eller kanske tips på vandringsleder nära Borås för oss att testa innan resan?

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i Friluftsliv, Må bra, Tips, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Inför Kebnekaise

  1. ellen skriver:

    ni kan gå uppe på rya åsar! 🙂 och använda stavar/grenar 😀

Kommentera

