Brygghusets kvinnodag

DSC_3791
DSC_3779
Det blev en sväng till Brygghuset igår för att stödja Borås kvinnojour och för att se vad de hade att erbjuda för aktiviteter under internationella kvinnodagen. Jag och Robin råkade trilla in under en aktivitet där vi inte alls borde ha trillat in. Mitt i den feministiska självförsvarslektionen kom vi insnubblandes. Hela rummet tystnade och alla tittade på oss med stora ögon. Strax därpå kom en tjej springande mot oss och sa att hon gärna ville prata med oss utanför. Det var nämligen så att inga killar fick närvara vid dessa lektioner och nu hade vi kommit in där mitt i lektionen, pinsamt. Speciellt för Robin.. Han såg ut såhär ungefär:
DSC_3770
Den där självförsvarslektionen verkade intressant dock, vi fick en ursäkt och en förklaring kring vad den handlade om efter att den tagit slut. Hon som bad oss att gå ut bad om ursäkt för att hon fått det verka som att vi blev utslängda, men att det i själva verket var för tjejerna som medverkades skull. Tydligen anordnar Ung vänster sådana självförsvarspass överallt i Sverige och har fått stort inflytande i Göteborg där de erbjuder alla högstadietjejer att gå kursen. En skitbra grej ju! Hon berättade att man får lära sig mer om hur vanliga sexuella övergrepp av olika slag är i Sverige och hur man försvarar sig mot överfall av både psykiska och fysiska slag. Jag känner nu i efterhand att det hade vart fint att ha testat på det när jag hade möjlighet, men jag får väl hålla ögonen öppna för nästa kurs.

Utöver självförsvarslektionen fanns det ett konstlotteri, informationslappar på väggarna om kända kvinnor, några workshops, föreläsningar, café med ekologiskt fika och trevliga människor. Jag hade gärna stannat lite längre men hade trevligt så länge det varade. Jag tänker definitivt gå till Brygghuset igen, jag gillade lokalen skarpt. Jag hoppas på bra spelningar där framöver!

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

