Världens bästa livsmedel!

IMG_2660
Om superägget:
”Ägg är ett superlivsmedel och innehåller nästan alla näringsämnen som vi människor behöver för att växa och må bra. Förutom fullgoda proteiner och viktiga fettsyror finns merparten av alla vitaminer, mineraler och antioxidanter i ägg. Det enda som saknas i ägg är vitamin C och kolhydrater.” Källa: Svenska ägg

Med andra ord är det dessutom perfekt för en LCHF:are som inte är så taggad på kolhydrater men vill ha i sig alla andra nyttigheter som frukt och grönt innehåller. Dessutom är det enkelt att ta med sig ägg och du behöver inte göra mycket för att tillaga det. Det håller länge i kylen och du kan använda det på många sätt. Det är dock himla viktigt att tänka på att köpa ekologiska och närproducerade svenska ägg!

Tips på vad du kan göra med ditt ägg:
– Stek plättar gjorda på ägg, fiberhusk, salt och lite kokosmjölk.
– Koka ägg och mosa med smör eller kokosolja.
– Blanda ner i smoothien du gör på frysta bär, avokado, kokosmjölk och vaniljpulver.
– Stek ett gäng ägg ihop och servera ihop med bladspenat och stekt bacon.

Jag köper mina ägg närproducerade från en kollega som har ett gäng hönor. Det känns fint eftersom jag vet att hönorna har det bra! En dag snart ska jag be att få åka ut till henne och klappa på dem! 🙂

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i LCHF, Må bra, Paleo, Sara tycker, Tips och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

