Vinterns prakt.

Motorns muller tynar bort när jag stänger av bilen. Jag tar ett kliv ut i ett isande kallt och gnistrande vinterlandskap. Vi hänger i tystnad på oss våra kameraväskor och börjar sedan gå ut mot mossen. Pappa tar täten och visar vägen ut i det karga, öppna. Jag hör en hund yla bortom träden och det knarrar under fötterna när skorna möter den hårda, frusna snön. Vi följer de slingrande spångarna ut bland motiven.
DSC_2655
För det är just det allt handlar om, motiven. Idag ska vi hitta de motiv som ska skapa de förtrollande bilderna. Bilderna som får oss att känna, som bara bilder kan. Vi vill fånga det mörka, det vackra, det bittra, det ljusa.
DSC_2574
DSC_2556
Pappas kamera knäpper till. Han har hittat ett motiv; det ensliga vakttornet. Han väljer att lägga tornet i förgrunden, fokuserar på sitt motiv och zoomar ut för att få med det omliggande landskapet. Klick. En till bild. Han rätar på kameran och.. Klick. En till. Han rattar in några inställningar innan han drar kamerabandet hårdare om handen och börjar gå igen.
DSC_2608 DSC_2593
Med ett kras slår pappa ner termosen i den hårda snön. Det lät nästan som att något gick sönder. Han häller upp det rykande kaffet i kåsan och ger mig den varma drycken. Jag har just satt mig på mitt sittunderlag och tittar upp mot solen som lyser mig i ögonen, högt upp på det blå himlen. Solen värmer skönt, jag sluter mina ögon och vilar i nuet. Plötsligt känner jag en kall vattendroppe landa på min uppvärmda kind och jag vaknar till igen. Nu är det visst dags att gå tillbaka till bilen. Utflykten är på väg mot sitt slut, men minnena lever alltid kvar. Med våra bilder har vi förevigat det där förtrollande med naturen som får oss att känna.
DSC_2632 DSC_2588

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i En saga, Foto, Friluftsliv, Må bra och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

