Recept: Mandelplättar med nötsmör och bär

DSC_2275
Jag vaknade redan vid sju imorse, pigg som en lärka. Jag drack en kopp kaffe och tassade sedan runt i köket för att laga mandelplättar till mig och Robin. Jag lyckades hålla mig tyst nog utan att väcka honom. Det blev en riktig fullträff och det blev en av de godaste helgfrukostarna på länge tyckte vi båda.
DSC_2280 DSC_2292Mandelplättar med nötröra och bär:
Ingredienser:
0,5 dl mandelmjöl
2 tsk fiberhusk
2 ägg
2 dl kokosmjölk
Salt
Sesamfrön i valfri mängd
Smör eller kokosolja att steka i

Mandelsmör
Kokosolja
Jordnötssmör
Jordnötter
Mandlar
Kokosflingor

Blandade bär

Gör såhär:
Värm ett plättlagg till strax över medelvärme.  Klicka i lite smör eller kokosolja. Blanda samman de torra ingredienserna och knäck sedan i äggen. Vispa samman med en ballongvisp och häll i kokosmjölken, vispa vidare. Smaka av med salt och häll sedan ner i pannan. Stek tills dem blir gyllenbruna och sprinkla eventuellt över lite extra sesamfrön.

Medan plättarna steks, blanda samman nötröran. Blanda mandelsmör med kokosolja, jordnötssmör, jordnötter, mandlar och kokosflingor. Häll eventuellt i lite salt. Ställ åt sidan.

Servera plättarna med nötröra på och några bär.

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i LCHF och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

