Fotografering vid Ramnasjön

Jag åkte och hämtade pappa i förmiddags för att åka på en fotograferingstur. Vi hamnade vid Ramnasjön och fotade lite fåglar en stund. Det var mysigt och väldigt givande! Pappa lärde mig så mycket. Jag kan nu se vad för fel jag gör när bilderna blir konstiga, jag förstår liksom problemen lite mer nu än vad jag gjorde förut. Det här med fotografering är riktigt intressant tycker jag, tänk vad mycket man kan göra med rätt teknik.
DSC_2322
DSC_2327
Men tillbaka till det här med att jag är medveten om problem med bilder jag tagit. Vissa av bilderna jag tog är underexponerade, men samtidigt är det också lite av en smaksak hur pass bra bilden blev kontra ljuset. De två bilderna på gräsänderna i vattnet ovan är väldigt mörka. Vattnet ser nästan svart ut vilket ger bilderna en lite magisk känsla, i alla fall för mig.
DSC_2334 DSC_2381
Två flaxande favoriter. Bilder där det händer saker, där bilden inte blir suddig trots rörelse. Jag blev riktigt nöjd över gräsanden. Den ser helknäpp ut. Kräkning på G? 😉 Eller den mäktiga svanen med dess vackra stora vingar.
DSC_2394
Ramnasjön, eller ska jag kanske säga Svansjön?
DSC_2447
”Det här är nog inte en svensk fågel”, sa jag till pappa och pekade. ”Oj!”, sa pappa och förklarade att han trodde den lille vännen kallades för Mandarinand. Jag har kollat upp det och han hade helt rätt! Den här lille har rest  ända från östasien. Bra jobbat, säger jag! Pappa fotade den han med och hans bild blev såå mycket bättre, med hjälp av en extra blixt och allt. Han lyckades fånga minst dubbelt så starka färger som jag. Under näbben är fågeln väldigt lila. Det syntes inte på min bild men på pappas.
DSC_2454
Vi såg en fågel som hängde ihop med mandarinanden och vi diskuterade om det var honfågeln eller en unge. Det visade sig vara en hona.
Det var svårt att fotografera vid Ramnasjön när jag fick gå från ljusa bilder (bilder på fåglar i snön) till mörka bilder (bilder på fåglar i vattnet) väldigt fort, då jag lätt glömde av att jag behövde ändra inställningarna.DSC_2471 DSC_2473Framåt kvällen tog jag och Robin en promenad ner till pizzerian i Gånghester. Det resulterade bland annat i min första riktiga selfie med den nya kameran.

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i Bilder på mig, Foto, Friluftsliv, Må bra och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

