Glädjetårar

Tänk om jag hade gett upp och bestämt mig för att sadla om. Tänk om jag hade suttit i en butik nu, eller om jag hade börjat som snickar-/målarlärling (som jag funderat på litegrann). Då hade jag aldrig fått träffa den där fantastiska barngruppen jag fick träffa i veckan.

Under ett års tid har jag kämpat med mitt arbete. Jag har delvis jobbat som ensam förskollärare, helt nyexaminerad, på en avdelning med barn mellan 1-3 år. Jag har haft stöttande kollegor, men lite tid till att diskutera läroplanen med en kollega med samma utbildning som jag. Dessutom har jag jobbat med små barn, som egentligen inte varit något för mig. Jag har velat förändra mycket, nästan hela världen! Det har varit svårt och det har tagit hårt på mig.

I onsdags började jag på en ny arbetsplats, nervös över hur det skulle bli. ”Det får ju inte bli fel, inte en gång till”, tänkte jag. Tankarna rusade genom huvudet! Jag kom dit och blev helt jävla paff. Herregud! Det är ju en naturförskola. ”Vi är oftast ute både på för- och eftermiddagen varje dag”, sade de. ”Vi har ett vindskydd med grillplats i skogen och en hinderbana byggd av föräldrar”, sade de. Allt annat blev oviktigt, det spelade ingen roll att lokalerna inte var optimala. Det fanns ju en gigantisk gård och en gigantisk skog som vi får använda hur mycket vi vill! Barnen är stora, klarar mycket själva och går att resonera med. De är upptäckare, hela högen, precis som jag. Vi har redan hunnit hitta häxor och spökägg i skogen, rita magiska teckningar och göra ritningar på spökägg vi senare ska bygga.

Jag skriver det här med tårar i ögonen. Ni förstår inte vilken lycka jag känner idag, nu när allt fått smälta lite. Jag är på helt rätt plats. Vi kommer att göra underverk tillsammans, jag, barnen och mina kollegor. Nu känns allt helt rätt.

Jag har aldrig känt mig så stolt över titeln förskollärare som jag gör idag.

IMG_0260

IMG_0271 IMG_0273
I’m on top of the world!

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

