Hardangervidda – fantastiska vyer

Jag är på semester! Från och med i torsdags har jag varit på språng ihop med min galna sambo.

Vi påbörjade resan med sikte mot Grövelsjön men nådde endast fram till Mora, där vi sov sött på våra nya liggunderlag i bilen. Dagen därpå körde vi till Sågbäckens fjällby där mamma och pappa inväntade oss. Efter en snabb uppackning var det dags att ge sig ut på fjället. Pappa tog med oss på en fantastisk tretimmars tur med avstamp vid Grövelsjöns fjällstation. Det var fantastiskt vackert och vi förevigade dagen med hjälp av vår GoPro och pappas kamera. På vägen tillbaka till stugan stötte vi på flertalet rengäng och för att hylla dem inhandlades också torkat och rökt renkött i olika former.

20140707-095433-35673451.jpg

Framåt kvällen myste vi i stugan, grillade oxfilé och såg på fotboll med dålig sändning (vi såg knappt någonting). Vi somnade utmattade och glada.

På lördagen var det dags för oss att slita oss från mamma och pappa 😉 Vi tackade för tiden i stugan och gav oss av mot Njupeskärsfallet, Sveriges högsta vattenfall. Det var en tuff promenad med fantastisk natur (som jag självklart även den förevigat med GoPron). Vi åt lunch där och njöt av det fina vädret.

20140707-104511-38711324.jpg

Övernattning skedde på Särna camping på en höjd med utsikt över Österdalälven, otroligt vackert. Dagen därpå reste vi länge och väl för att ta oss in i Norge. Vi åkte till sjön Mjøsa och Sveastranda camping där vi övernattade i hytte (stuga). Här stannade vi mest för att jag kände mig lite sisådär och eftersom vi åkt fel när vi stannade i Hamar där vi egentligen skulle övernattat. Väl iordning på campingen flamsade vi hela kvällen. Robin trampade sönder grillen, badade och blev halvt ihjäläten av mygg och knott. Jag var mest glad och hittade på historier om en gammal grå Hans Hasse med tånaglar, ett fågelskranium och ett brev från en Brasilianare i sin stora kalufs. Vettigt va?

När jag vaknade upp idag var Robin i full gång med att steka ägg och bacon på triangiaköket. Idag ska vi till Hardangervidda och kanske till och med får övernatta vid Havangerfjorden. Vi är båda väldigt exalterade! Jag uppdaterar er mer när vi får tillgång till wifi igen. Ha det! ❤

20140707-105234-39154451.jpg

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i Friluftsliv, Må bra och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

