Naturlig hud- och kroppsvård, första steget.

Efter mer än ett år med naturlig mat kände jag igår att det var dags att ta nästa steg. Jag vill nu testa på att börja använda mig av mer naturlig hud- och kroppsvård. Ett framtida steg är att egentligen få ut alla kemikalier i hemmet, men det är en lång väg att gå och jag måste börja någonstans. Därför blir mitt första steg att byta ut mitt schampoo, mitt balsam, min tvål och min kroppslotion mot naturligare alternativ.

No’ poo
Jag har varit inne och läst en del på Lady Dahmer’s blogg det senaste och helt plötsligt ramlade jag in på ett inlägg som handlade om ”No’poo”.  No’ poo är en förkortning av engelskans no schampoo och även en ordlek som syftar till att vara utan skit (poo). Många hårvårdsprodukter som finns på marknaden idag innehåller kemikalier så som silikoner och mineraloljor vilka inte är är naturliga. De bildar nämligen en beläggning på hårstrået som är svår att få bort utan starka ämnen, därmed används schampoo med SLS (Sodium Lauryl Sulfate) för att få bukt på detta. Det negativa är att dessa schampoon är för starkt rengörande och torkar därmed ut hår och hårbotten. I framtiden ska jag som sagt byta ut schampoot mot mer naturliga produkter, men först ska jag leta efter ett schampoo som är fritt från silikoner och mineraloljor men som innehåller SLS, ett såkallat sistaschampoo. Det ska jag använda för att förbereda håret inför en tid med no’poo tvättande. Om du är intresserad av att läsa mer om no’poo, gå då in på den HÄR sidan för mer tips och idéer. Det är därifrån jag fått min information.

Enkel kroppspeeling
Jag har redan börjat lite med min mer naturliga kroppsvård. Igår testade jag en naturlig variant på kroppspeeling gjord på en blandning av ekologisk olivolja, socker och vaniljpulver. Jag blandade samman allt i en glasburk till en grynig massa och tog med mig burken in i duschen. Där masserade jag in blandningen över hela kroppen länge och väl. Kroppen blev lite lätt röd och väldigt oljig. Därefter sköljde jag av kroppen med varmt vatten och torkade mig med en handduk (ingen tvål användes). Nu idag, dagen efter, är jag len som en bebisrumpa. Det fungerade helt fantastiskt, jag kan inte vara mer nöjd! Jag rekommenderar dig varmt att testa som ett första steg mot en mer naturlig kroppsvård.

image

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i LCHF, Må bra, Naturlig hud- och kroppsvård, Sara tycker, Skönhet, Tips och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

