Mörker och kyla i positiv bemärkelse!

Nu kommer julen mot oss med stormsteg och jag älskar det. Trots att solen bara är uppe sex och en halv timme om dagen och att det börjar bli kallt så är jag glad. Hur gör jag för att känna så hela tiden, undrar du kanske. Jo, det gäller att vända sådant jag kan se som negativt till något positivt istället. Jag ska förklara hur jag tänker.

När det är mörkt en stor del av dagen så får jag ju också extra mycket tid till att mysa med tända ljus. Jag är lite av en ljusoman (om det ens finns något sådant? jag kanske uppfinner ordet just nu!) och jag har väldigt många ljuslyktor hemma. Att ha mysbelysning i mitt hem är något jag prioriterar högt för både avslappning och välmående. När jag tänder mina ljus blir jag mjuk i kroppen och varm i sinnet. Jag kan dra på mig mina favvo-mjukisar, mina goa tjocka strumpor och det känns helt okej att glida runt i det under resten av dagen.

Om vi sedan går över till kylan, vad är det för bra med den då, kanske ni tänker. Jo det ska jag berätta för er! Kyla medför ofta snö och snö för med sig en hejdundrande mängd roligheter. Jag kan åka skridskor på isen de spolar på Kransmossen (en friluftsanläggning här i stan). Jag kan åka pulka och bygga snölyktor. Visst är det barnsliga grejer, men jag tror inte att någon som läser det här inte ler när ni tänker tillbaka på de där långa dagarna ute i snön då du byggde grottor och snögubbar med dina vänner. Varför ska sådant fint ta slut när du blir vuxen? Det krävs inte att du har barn för att göra sådant, nej då. Släpp loss ditt inre barn i vinter!

Men om det är kallt och inte snö då, tänker kanske du. Då finns det ju ingenting att göra. JOHO! Det finns det visst. Löpträning är ju fantastisk ute i kylan. Med rätt kläder blir du avsvalkad men inte iskall under din tur. Stunden i duschen efteråt blir extra härlig och avslappningen blir nästan ännu större på grund av den stora temperaturförändringen.
Utan snö kan man dessutom med större lätthet grilla. Dra ihop ett gäng och ta med lite gottigheter och några vedträn du enkelt köper på ICA i påse. Där har du ett utmärkt sätt att umgås utomhus i vinter.

Trots dessa tips så vet jag att det kan kännas jobbigt under vintern ibland. Man tappar lusten till att göra saker och känner sig ibland lite deppig och nere. Därför vill jag högt rekommendera att du ökar ditt intag utav D-vitamin och investerar lite extra i ditt välmående den här vintern. Köp en burk och ät tabletterna regelbundet så minskar du risken för nedslag i humöret.

Kärlek till er alla! Jag önskar er ett härligt vinterhalvår! ❤

IMG_1618
Ett hopkok av bilder från en underbar dag ute i snön förra vinterhalvåret.

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i Bilder på mig, Må bra, Sara tycker, Tips och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

