Min resa till en hälsosam livsstil

Jag började med LCHF för ett år och två månader sedan ungefär och sedan dess har det hänt mycket. Innan jag kom igång hade jag en väldigt ohälsosam bild utav kost och träning. Jag gick med i Fitnessfighten där jag skulle träna varje dag under en månads tid och väga min mat upplagd enligt tallriksmodellen med så lite fett som möjligt (dessutom skulle jag äta fem gånger om dagen). Det var heeelt galet och jag mådde riktigt dåligt efter en månad. Visserligen var jag väldigt glad över att jag hade gått ner 5,5 kilo, men utöver det mådde jag inte det minsta bra psykiskt. Sedan stötte jag på min granne Albins kompis Viktor (som studerade till någon slags coach inom hälsa) och han lyckades skaka om mig lite. Han sa att fett inte var farligt och att jag borde sluta med lightprodukter. Jag fick några lektioner av honom och därefter började jag själv söka efter information om olika sorters kosthållning innehållandes mer fett och där fann jag LCHF.

Resan till en hälsosam syn på kost och träning har varit lång. När jag hade hittat LCHF innebar det inte för den sakens skull att jag blev hälsosam i mitt tänkande. Jag vande mig sakta vid hur mitt kostupplägg skulle se ut och jag gick ner i vikt. Jag kunde däremot vissa kvällar fortfarande sitta och trycka i mig sådant som jag tyckte var gott, visserligen LCHF, men ändå. Att äta hetsigt utan att njuta, det är inte hälsosamt. Först nu, ett år senare, börjar jag komma i balans. Jag äter när jag är hungrig och jag äter det som både min kropp och själ mår bra av, sådant som inte triggar sockerfreaket i mig. Sockerfreak? kanske du tänker. Det är nog inte många som tror att jag varit ett sådant, men jo minsann, det har jag. Det märks tydligt på hur jag beter mig när jag sätter tänderna i något jag tycker är gott. Då kan jag möla i all oändlighet. Men nu tillåter jag inte sådant att hända längre. Jag äter inte yoghurt med bär just nu till exempel, trots att det är något jag får äta enligt LCHF, just eftersom det jag just skrev, sockerfreaket. Även min syn på träning har blivit mer hälsosam. Jag tränar bara sådant jag tycker är kul, det är viktigt för mig. Jag vet nämligen att om jag säger till mig själv att jag måste träna och jag ger mig iväg på något jag inte tycker är kul, då tröttnar jag efter ett tag och lägger ner helt. Jag är självklart noga med att komma iväg och jag slåss mot mig själv vissa mornar, men det är bara eftersom att jag vet att jag mår guld efteråt. Jag är däremot också noga med att inte träna när kroppen inte orkar fysiskt, vilket jag hade svårt att låta bli tidigare. Det gäller att kroppen ska må bra långsiktigt!

Det känns helt fantastiskt att ha kommit så långt med min livsstil och jag har längs vägen förstått att det mesta har med psyket att göra. Jag måste tänka på ett hälsosamt vis för att må bra.

DCIM100GOPRO
Att vandra i två och en halv timme för att få njuta av den här sortens utsikt, det är härlig och rolig träning för mig. Den här bilden är tagen på Lanzarote, från när jag och Robin besteg en vulkan.

Har du genomgått en resa med LCHF eller en annan kosthållning som har fått dig att må bättre? Dela gärna med dig!

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i LCHF, Må bra, Sara tycker, Sara undrar, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

