Att resa med LCHF som kostval: Lanzarote

Här kommer en första uppdatering från Lanzarote och hotellet Marconfort bungalows atlanic gardens.

Om resan än så länge:
Vi har haft en underbar helg med mycket avslappning. Vi har solat, badat i poolen, promenerat in till stan på den vackra strandpromenaden, löptränat i form av intervallträning, kollat på Arsenal på en sportbar och självklart också ätit god mat.

Kosten:
Just maten lovade jag att ge er lite mer information om, och det ska ni få. Maten är över förväntan för mig! Det är hemskt enkelt att LCHF-anpassa allt. Med deras bufféer ihop med min förpackning bregott jag tog med från Sverige har jag inga problem med att äta LCHF på ett all-inclusive hotell på Kanarieöarna.

Jag tänkte ge er lite exempel på vad för sorts mat vi erbjuds som passar mina kostval. Det jag skriver ner är sådant som inte ligger i såser och som jag är rätt säker på inte innehåller socker eller andra gömda kolhydrater.

Frukost:
Kokta ägg, stekta ägg, omelett, bacon, skinka, flera sorters ost, korv, grillad tomat, gurka, isbergssallad, gul lök, olika sorters paprika och ibland också rostbiff.

Lunch och middag:
Olika sorters stekt fisk, olika sorters stekt kött såsom exempelvis kassler, rostbiff, karré, skinkstek, kanin, kyckling osv, rattatouille, röra på vitkål, spenat och grönsallad, olika sorters wook, gurla, tomat, gul lök, isbergssallad, ägghalvor och olika sorters ost.

Annat om kosten:
Det finns alltid frukt att äta under hela dagen och det går alltid att finna kaffe och rent vatten. Frukt har jag dock valt bort, det är för mycket kolhydrater i det och jag vill inte få ont i magen. Vin serveras det i mängder men jag har än så länge valt att undvika alkohol då jag inte vill riskera att bli dålig av det heller. Risken är ju större när jag inte är hundra procent säker på vad maten stekts, kryddats eller sköljts med. Jag tror inte att all-inclusive vinet är speciellt LCHF-vänligt ändå. Jag har dock sett att det finns torrt rödvin (som även finns på systemet hemma) i matbuikerna här, så om jag skulle vilja ha lite någon kväll så lär jag gå och köpa en sådan flaska i så fall.

Utbudet i matbutikerna:
Det finns mycket LCHF-vänligt att hitta i matbutikerna. I stort sett allt faktiskt! (Minus kokos) Så om du bor på ett hotell utan mat inkluderat så klarar du dig bra ändå. Jag hittade till och med finncrisp på det närmsta Supermarket här. På turistorterna är ju mycket turistanpassat.

Vad saknas?
Det enda jag kan tycka saknas är lite fler grönsalladssorter såsom exempelvis ruccula, frisée osv men också kokos, det hade vart fint att kunna äta ibland. Jag hade inte heller tackat nej till lite nötter och bär, men nötter har vi ju med oss så det går ändå!

Att tänka på innan resan till ett all-inclusive hotell:
Om du har möjlighet, ta då gärna med dig smör i en kylbag i det incheckade bagaget, då har du alltid möjlighet att göra kosten fetare. En påse nötter kan vara gott att ha också, men om du glömmer det så finns det alltid i affärerna, dock inte alltid med innehållsförteckning över kolhydraterna.

Finns det något mer du undrar angående kosten? Då är det bara att fråga. Jag hoppas att det här har varit till någon slags hjälp. Tänk dock på att det skiljer sig lite åt från hotell till hotell när det gäller buffé-utbudet.

Ha en underbar dag! Vi hörs 🙂

20131125-085158.jpg
En bild från poolområdet igår.

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i LCHF, Må bra, Sara tycker, Tips och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

