Recept: Vitkålsraggmunkar (LCHF)

Jag tänkte dela med mig av ett gott tillbehör till kötträtten för en LCHF:are. Ett tag tillbaka i tiden då jag åt enligt tallriksmodellen älskade jag raggmunkar. En raggmunk är en rätt gjord på potatis, mjölk, mjöl och ibland också ägg. Jag kunde äta mängder av den rätten och har saknat den rätt så mycket sedan jag började med LCHF. Nu äntligen har jag hittat ett substitut som jag ändå måste säga är bättre än originalet. Testa gärna och dela med dig av vad du tyckte!

För 4 personer.
Ingredienser:
1/2 vitkål
1/2 purjolök
1 grönsaksbuljong
1 dl grädde
1 ägg
1,5 msk fiberhusk
2 tsk worchestershiresås
Salt
Peppar

Gör så här:
1. Smält grönsaksbuljongen med lite vatten och häll sedan ner den i en stor bunke.
2. Blanda i grädde, worchestershiresås, salt och peppar.
3. Vispa ner ett ägg och till sist fiberhusken.
4. Låt röran stå och svälla medan du utför nästa steg.
5. Riv vitkål och purjolök och blanda sedan ner det i röran (blanda ordentligt).
6. Forma små plättar och stek dem sedan i smör på medelvärme tills de blivit gyllenbruna.
7. Serveras förslagsvis med stekt fläsk och lingon eller med fläskfärsbiffar och lingon.

20131119-222101.jpg
Här har jag serverat vitkålsraggmunkarna med små fläskfärsbiffar, ostägg och lingonsylt.

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i Recept, Tips och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

