Recept: Annorlunda limesemlor från tv4’s ”Mitt kök” (LCHF)

Här sitter jag och testar att titta på tv4’s morgonnyheter istället för svt’s. Alla dessa reklamstunder är ju ganska irriterande, men själva morgonprogrammet med Tilde och den där snubben är ju mycket trevligare än SVT’s. Dessutom hade de ett underbart matprogram nu på morgonen som handlade om semlor. Jag är inte så förtjust i just semlor på grund av mandelmassan, men han som höll  programmet Mitt kök hade gjort några annorlunda semlor. De var lätta att förändra och göra LCHF-vänliga så därför ska jag testa göra dem idag eller imorgon.

Ingredienser
4 st semlebullar
2 st citroner saft och skal av
2 st ägg
2 dl socker som byts ut till valfri mängd Stevia strö
1 st gelatinblad blötlagt
100 g smör
2 dl frysta hallon
4 msk socker  som även här byts ut till valfri mängd Stevia strö
1 dl pistage mandel
2 dl vispgrädde

Gör såhär:
1. Skär upp och gröp ur semlorna.
2. Spara lite av inkråmet till fyllningen.
3. Sjud upp citronsaft och skal, ägg och sötning i en kastrull under omrörning, till 85 grader.
4. Tag av från värmen och vispa ned gelatinblad samt smör
5. Sila citroncurden och kyl ned.
6. Rårör hallon med sötningsmedel och mosa lätt.
7. Grovhacka pistagemandel.
8. Vispa grädden.
9. Blanda citroncurd med bröd inkråmet och hälften av pistagemandeln.
10. Fyll bullarna med curd och en sked hallon samt grädde på toppen

Verkar ju skitgott! Ska göra dem med Niklas semlerecept. MUMS!

ImageFiles-2012-02-20-image(10)
Bilden är tagen, precis som receptet, från tv4’as hemsida:
http://www.recept.nu/tommy_myllymaki/efterratter_och_godis/agg_och_mejeri/mitt_koks_semlor/ 

 

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i Recept och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

