Recept: Lussebullar med kanelfyllning

Lussekatter eller kardemummabullar, det var frågan! Jag hade tänkt att sätta igång med ett litet bak när jag varit så flitig hela dagen och pluggat. Imorgon ska jag vara i skolan på eftermiddagen och då behövs det bullar! Under förra passet i skolan blev jag bjuden på kaffe av en god vän. Då lovade jag att ta med mig LCHF-fika tills nästa gång. Problemet var då vad jag ska välja att bjuda på. Det råkade vara så att jag hade en påse saffran kvar från julen som jag ville använda. Men det är ju så himla gott med krämen i kanelbullarna! Jag bestämde mig för att blanda ihop två recept och göra saffransbullar med kanelfyllning.

Ingredienser

4 ägg och 1 gula
1/2 dl Stevia strö
50 gram smält normalsaltat smör
1 dl grädde
1,5 dl kokosnötsmjöl
4 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 kuvert saffran

Fyllning:
50 gram supermjukt smör och kanel

1 uppvispad äggvita till pensling

Gör så här:
Vispa ägg och sötning fluffigt i gärna 5 min. Häll i grädde, saffran och smöret, blanda väl. Blanda alla torra ingredienser och blanda ner dem väl i smeten låt smeten svälla i minst 5 min.
Kavla sedan ut degen mellan två oljade bakplåtspapper, och dra loss översta pappret. Bred ut smöret och pudra med kanel över (möjligtvis lite sötning) och rulla ihop den som en rulltårta.
Skär sedan bitar och lägg i bullformar. Pensla med äggvita!
Grädda i 175 grader i ca 18 min.

Receptet är taget ifrån Marianns hemsida: www.mariannslchf.se . Jag har jag blandat hennes recept på saffransbullar och kanelbullar. Tack så mycket Mariann!

20130127-185605.jpg

Om saraforsberg

LCHF, träning, friluftsliv och starka åsikter. Den dagen jag inte säger vad jag tycker längre har något gått sjukt fel!
Det här inlägget postades i LCHF, Recept och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

